Καζίνο – είτε τα κλασικά, είτε τα online – ναι, έχουν εδραιωθεί για τα καλά στην καθημερινότητα της διασκέδασης. Παρά ταύτα, τα τελευταία χρόνια διακρίνεται κάτι διαφορετικό στον τρόπο που απευθύνονται στο κοινό: αρχίζουν να πειραματίζονται επικοινωνιακά, δοκιμάζοντας να φλερτάρουν με ιδέες που, αλήθεια είναι, αντλούν από τα πεδία της ευεξίας και της ομορφιάς. Δεν γίνεται, ωστόσο, σαφές πως τα παιχνίδια καζίνο όντως επηρεάζουν άμεσα τις τάσεις αυτές. Περισσότερο ίσως μιλάμε για μια αλλαγή στη στρατηγική πώλησης. Σήμερα διαφημίσεις γεμάτες υποσχέσεις χαλάρωσης, ξεγνοιασιάς ή ψυχαγωγίας – συνήθως με το βλέμμα στραμμένο στις γυναίκες – έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Κι ενώ υπάρχουν αυτές οι εκστρατείες, από την άλλη μεριά, spa και υπηρεσίες ομορφιάς, αισθητικής και τα υπόλοιπα, συνεχίζουν να λειτουργούν σε δικό τους, εντελώς διαφορετικό πεδίο. Αυτό το “κάτι κοινό” ανάμεσα στους δύο χώρους προς το παρόν είναι κυρίως ζήτημα επικοινωνιακής δομής, όχι ουσίας, αν το δει κανείς πιο προσεκτικά.
Καζίνο και σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις
Αν σταθούμε στα ελληνικά δεδομένα, θα λέγαμε πως η αγορά καζίνο περνά μια μικρή φάση… ανακατανομής, να το πούμε έτσι. Το 2023, πάνω από 410.000 Έλληνες δοκίμασαν την τύχη τους, έστω και μία φορά, σε κάποιο online καζίνο, σύμφωνα με την ΕΕΕΠ. Παρ’ όλα αυτά, αν κάποιος εξετάσει τι βιώνει ο τυπικός επισκέπτης καζίνο, είναι μάλλον δύσκολο να το συσχετίσει με spa ή άλλες υπηρεσίες ομορφιάς· τουλάχιστον έτσι δείχνουν τα στοιχεία του τουρισμού ευεξίας.
Η απουσία αυτής της σύνδεσης παρατηρείται τόσο σε δραστηριότητες όσο και σε επίπεδο εργασιών: τα καζινο παιχνιδια online και τα προϊόντα ευεξίας-ομορφιάς διατηρούν ξεχωριστό κοινό και διαφορετική ταυτότητα σε ό,τι αφορά την κατανάλωση. Ίσως στο μέλλον να υπάρξουν περισσότερες διαφημιστικές διασταυρώσεις, αλλά ως πραγματική ένωση των δυο κόσμων – να πούμε αλήθεια – τίποτα δεν το δείχνει έως τώρα.
Εμπορική στόχευση και γυναικείο κοινό
Από το 2021 και μετά (τουλάχιστον αυτό φαίνεται απ’ τις καμπάνιες τους), τα online τυχερά παιχνίδια όλο και περισσότερο προσπαθούν να προσελκύσουν γυναίκες. Εταιρείες αλλάζουν χρώματα, λογότυπα, στήσιμο site – προσαρμόζουν κάθε λεπτομέρεια για να ταιριάζει με ό,τι θεωρούν “φεμινίστρικη αισθητική”. Διαφημίσεις γεμάτες λέξεις όπως αυτοφροντίδα προστασία μοναδικότητα. Ωστόσο, κάπως δύσκολο να πει κανείς ότι καζίνο συμβάλλουν ενεργά ή ουσιαστικά στην προαγωγή της ευεξίας ή της ομορφιάς.
Περισσότερο πρόκειται για τεχνάσματα στην επικοινωνία, υιοθέτηση όρων που μας είναι γνώριμοι από άλλους χώρους, όχι για κάτι βιωματικά συγγενικό. Αξίζει να προσέξει κανείς και κάτι ακόμα: πολλές γυναίκες αναφέρουν πως νιώθουν μεγαλύτερη ανωνυμία και ασφάλεια στο online περιβάλλον, πράγμα που – κατά κάποιο τρόπο – αυξάνει τη συμμετοχή τους στα παιχνίδια αυτά.
Ο ρόλος των social media στην καλλιέργεια τάσεων
Παρακολουθώντας τα social media – ειδικά το Instagram ή το TikTok – γίνεται σχεδόν φανερό πως επιχειρείται μια ανάμειξη του κόσμου του wellbeing, της φροντίδας (και ίσως του στιλ;) με τα παιχνίδια τύχης. Εκστρατείες με φωτεινές εικόνες, όπου το “ξέγνοιαστο παιχνίδι” στήνεται δίπλα σε προϊόντα περιποίησης ή στιγμές χαλάρωσης, κάνουν όλο και πιο συχνές την εμφάνισή τους.
Σύμφωνα με πηγή (2024), αυτό σχετίζεται καθαρά με μάρκετινγκ – όχι με πραγματική αλληλεπίδραση ανάμεσα στα δύο πεδία. Ως προς τα επιστημονικά δεδομένα, δεν εντοπίζεται έως τώρα τεκμηριωμένη σχέση. Πιο πιθανό φαίνεται πως οι εταιρείες απλώς δανείζονται σύμβολα και γλώσσα που συνδέονται με την αναζήτηση χαλάρωσης, μπας και τραβήξουν ακόμη παραπάνω το ενδιαφέρον του κοινού τους για τις δικές τους καμπάνιες.
Τουρισμός ευεξίας, spa και πραγματικά οφέλη
Η ανάπτυξη του τουρισμού ευεξίας στη χώρα είναι δυναμική – ή τουλάχιστον έτσι το αναφέρει η Πανελλήνια Ένωση Τουρισμού Υγείας. Υπηρεσίες όπως spa, θεραπείες σώματος ή αισθητική δερματολογία σημείωσαν, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2023, άνοδο ακόμα και 37% στην επισκεψιμότητα. Αυτά προσφέρουν, θα λέγαμε, πραγματικά οφέλη στην υγεία και την ψυχολογία όσων τα επιλέγουν.
Το κομβικό όμως εδώ: καμία ουσιαστική σχέση με τυχερά παιχνίδια ή καζίνο (βλ. eclass.teiwm.gr). Μερικές φορές, ναι, μπορεί να παρατηρηθεί από κάποιους η χρήση παρόμοιων όρων ή ύφους στη διαφήμιση. Ακόμη κι έτσι, οι ειδικοί του χώρου ξεκαθαρίζουν πως οι υπηρεσίες ευεξίας/ομορφιάς δεν συγχέονται ποτέ με εμπειρίες τζόγου. Η υποτιθέμενη συσχέτιση, αν υπάρχει, μοιάζει τεχνητή – αποτέλεσμα μάρκετινγκ και όχι κάποιου αυθεντικού κοινού εδάφους.
Υπεύθυνος τζόγος και προσωπική ευημερία
Ό,τι κι αν επιλέξει κανείς από τον χώρο του καζίνο – online ή παραδοσιακό – έχει νόημα να θυμάται τον παράγοντα προσοχή. Μέχρι τώρα, δεν προκύπτει καμία τεκμηριωμένη σύνδεση ανάμεσα στα παιχνίδια καζίνο και στη βελτίωση της ευεξίας ή της ομορφιάς· οι έρευνες πάντως είναι σαφώς επιφυλακτικές.
Εύκολα συναντά κανείς τάσεις που “πουλούν” διασκέδαση ή ξεκούραση, όμως τελικά η ατομική ισορροπία παραμένει προσωπική υπόθεση. Ίσως η καλύτερη κίνηση για όποιον ενδιαφέρεται για πραγματική ευεξία είναι να βρει τους χώρους και τους τρόπους που προσφέρουν σταθερά αυτά που υπόσχονται – και να παίζει, αν παίζει, με μέτρο.