Αποκλειστικό: ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΠΟΝΤΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗ ΑΛΛΑ… Οι «πελάτες» πληρώνουν καλά τα τουρκικά σίριαλ!

12 Ιουλίου 2020 11:00

Μπορεί οι τηλεθεατές να γυρίζουν την πλάτη τους στις τουρκικές σειρές
που προβάλλονται από τα ελληνικά κανάλια, εξέλιξη που κατά πολλούς
συνδέεται με την έξαρση προκλητικότητας των γειτόνων μας σε αυτή τη
χρονική συγκυρία, ωστόσο την ίδια στιγμή οι συγκεκριμένες εκπομπές
εξακολουθούν να προσελκύουν ασυνήθιστα υψηλό αριθμό
διαφημίσεων! Πρόκειται για «χορηγίες» δυσανάλογες προς τα μεγέθη
των δεικτών θεαματικότητάς τους, γεγονός που προκαλεί έκπληξη αλλά
και προβληματισμό…
Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από δύο εβδομάδες, για την ακρίβεια από τις 15
ως τις 19 Ιουνίου, οι σειρές από την Τουρκία βρέθηκαν πολύ χαμηλά στις
μετρήσεις τηλεθέασης σε ΣΚΑΪ και STAR, τα κανάλια που τις έχουν εντάξει
στο πρόγραμμά τους. Ήταν στις τελευταίες θέσεις μεταξύ όλων των
εκπομπών.
Όλοι περίμεναν ότι μετά τον καταποντισμό τους, οι διαφημίσεις που τις
πλαισιώνουν, θα παρουσίαζαν ανάλογη πτώση. Εντούτοις, κάτι τέτοιο δεν
συνέβη. Το αντίθετο μάλιστα! Όπως σημειώνουν παράγοντες που γνωρίζουν
πολύ καλά την τηλεοπτική αγορά, εμφανίστηκε το ασυνήθιστο φαινόμενο
γιγαντιαίες πολυεθνικές να διαφημίζονται στα σίριαλ αυτά δίπλα σε δίλεπτες
τηλεπωλήσεις «έξυπνων» τηγανιών και μπαστουνιών, εισαγόμενων φίλτρων,
οξύμετρων και διαφόρων προϊόντων!
116 εταιρείες με 425 διαφημίσεις!
Βάσει στοιχείων που δημοσιοποίησε η International Hellenic Association
(Διεθνής Ελληνική Ένωση), ούτε μία ούτε δύο αλλά συνολικά… 116 (!)
επιχειρήσεις χρηματοδότησαν τη δαπάνη περίπου 425 διαφημιστικών
μηνυμάτων τις τουρκικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης!
Οι περισσότερες από τις παραπάνω είχαν ένα ή δύο διαφημιστικά μηνύματα.
Μόνο πέντε (οι γνωστοί «Χρυσοί Χορηγοί» της εβδομάδας) κάλυψαν περίπου
το 28% των μηνυμάτων.
Δύο από τους «Χρυσούς Χορηγούς» της συγκεκριμένης περιόδου (15 ως 19
Ιουνίου) ήταν –για μία ακόμη φορά- οι γιγαντιαίες πολυεθνικές «Unilever» και
«Procter & Gamble». Από αυτές προήλθαν 71 διαφημίσεις, με άλλα λόγια
κάλυψαν το 17% των συνολικών μηνυμάτων όλων των τουρκικών σίριαλ.
Σημειώνεται πως το συντριπτικό ποσοστό όλων των διαφημίσεων της
«Procter & Gamble» καταλήγει στον ΣΚΑΪ.
Χωρίς καθαρό… μητρώο
Υπενθυμίζεται ότι οι δύο πολυεθνικοί κολοσσοί καταδικάστηκαν το 2011 από
την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για πρακτικές χειραγώγησης των
τιμών σε απορρυπαντικά προϊόντα σε οκτώ χώρες, μεταξύ των οποίων και η

Ελλάδα. Κλήθηκαν να καταβάλουν πρόστιμα ύψους 211.200.000 ευρώ η
«Procter & Gamble» και 104.000.000 ευρώ η «Unilever».
Δεν ήταν όμως μόνο οι παραπάνω εταιρείες «Χρυσοί Χορηγοί» των… made
in Turkey σειρών πριν από δύο εβδομάδες. Λεφτά στην ίδια δεξαμενή έριξαν
η «Καραμολέγκος», η «Mylan» (Generics Pharma Hellas) και η εταιρία
τυχερών παιχνιδιών «Novibet» με δώδεκα ή και περισσότερα διαφημιστικά
μηνύματα.

Πώς περνάει η προπαγάνδα των Τούρκων
Η προβολή τουρκικών σειρών από κανάλια της Ελλάδας έχει… ανθίσει τα
τελευταία χρόνια, γεγονός που προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις.
Πολλές πλευρές επισημαίνουν ότι η μετάδοση σίριαλ που προέρχονται από τη
γειτονική χώρα –και μάλιστα σε καθημερινή βάση- μπορεί να δημιουργήσει
πολλά προβλήματα. Όπως αναφέρουν, μέσα από τις συγκεκριμένες
εκπομπές προωθείται, έστω και κεκαλυμμένη, η τουρκική προπαγάνδα.
Αυτή διεισδύει στη συνείδηση των ανυποψίαστων τηλεθεατών –την ώρα που
χαλαρώνουν μπροστά στους δέκτες τους- με συνέπεια να είναι ευάλωτοι στον
διακηρυγμένο από τους Τούρκους στόχο για τη δημιουργία συμπάθειας
απέναντί τους, με τη συστηματική καλλιέργεια ανύπαρκτης μεν, ιδανικής δε,
εικόνας της χώρας τους. Πάντα μέσα από τις σειρές τους φροντίζουν να την
παρουσιάζουν ως μεγάλη, πλούσια και ισχυρή, με τέλεια κοινωνία. Και
φυσικά, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι σε πολλά πλάνα κυριαρχεί η τουρκική
σημαία… Έτσι πρέπει να είναι το σενάριο.
H προπαγάνδα «ήπιας ισχύος» συμπληρώνεται με τη διαρκή επίδειξη
πλούτου και χλιδής. Τα πλάνα με πολυτελή σπίτια, πισίνες, γιοτ, ακριβά
αυτοκίνητα κλπ. αποτελούν μεγάλο μέρος του «σκηνικού» των σίριαλ. Βέβαια,
στην πραγματικότητα, τέτοιου είδους τις ανέσεις, δεν τις απολαμβάνει ούτε το
1% του πληθυσμού.
Και ο Ερντογάν αλωνίζει…
Κατόπιν όλων των παραπάνω, η διαρκής και απρόσκοπτη προβολή
τουρκικών σειρών, άρα και των μηνυμάτων που αυτές περνούν προς τα έξω,
αποτελεί ένα εξαιρετικά ανησυχητικό φαινόμενο, ειδικά στη δεδομένη χρονική
στιγμή, κατά την οποία ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με τα «γεράκια» της
κυβέρνησής του και σε πλήρη συνεργασία με το στρατιωτικό κατεστημένο,
προωθούν την ανθελληνική τους ατζέντα. Οι Τούρκοι προκαλούν με όποιον
τρόπο μπορούν την Ελλάδα στο Αιγαίο και στην Κύπρο σε μία προσπάθεια
να αποκομίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη αγνοώντας επιδεικτικά
το διεθνές Δίκαιο, ακόμη και συμφωνίες που οι ίδιοι έχουν υπογράψει κατά το
παρελθόν.
Σε σχετική της ανακοίνωση, η Διεθνής Ελληνική Ένωση αναφέρει μεταξύ
άλλων: «Το ΙΗΑ έχει κάνει αλλεπάλληλες εκκλήσεις σε εταιρίες που
διαφημίζονται μέσα από τις τουρκικές σειρές των καναλιών STAR και ΣΚΑΪ,
να δώσουν οδηγίες στις διαφημιστικές τους εταιρίες ώστε να εξαιρούν από την
προβολή των διαφημιστικών τους μηνυμάτων τις τουρκικές σειρές που
μεταδίδονται από την ελληνική τηλεόραση, ακόμα και όταν έχουν υψηλή
τηλεθέαση.

Η έκκληση του ΙΗΑ αφορά την επίδειξη στοιχειώδους αντίδρασης απέναντι
στην κανιβαλική συμπεριφορά των νέο-οθωμανών που ελέγχουν την εξουσία
στην γειτονική Τουρκία και την απαξίωση της συστηματικής προπαγάνδας
που κάνουν στην Ελλάδα μέσα από τις τουρκικές σειρές.
Τώρα μάλιστα που η τηλεθέαση και των τριών τουρκικών σειρών οι οποίες
προβάλλονται από την ελληνική τηλεόραση βρίσκεται στο βάθος της σχετικής
κατάταξης, η επιμονή σημαντικών εταιριών να διαφημίζονται σε αυτές,
δημιουργεί πολλά ερωτηματικά».
Και η ΔΕΕ καταλήγει με την ακόλουθη διαπίστωση αναφορικά με τη
συμπεριφορά του ελληνικού κοινού το τελευταίο διάστημα: «Μπροστά στην
ακραία επιθετικότητα της σημερινής Τουρκίας, η εφαρμογή του συνθήματος
‘Ακούμε Τούρκικα; Αλλάζουμε κανάλι’ εφαρμόζεται πλέον στην πράξη από
ολοένα και περισσότερους ευαισθητοποιημένους Έλληνες, οδηγώντας την
τηλεθέαση των τουρκοσειρών στις τελευταίες θέσεις της γενικής κατάταξης».