Αρχαία Ελλάδα και χρυσό η νέα κολεξιόν του Dior

25 Ιανουαρίου 2020 23:00

 

Άρωμα Αρχαίας Ελλάδας και πολύ χρυσό είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της νέας κολεξιόν του Οίκου Dior. Με το που πλημμύρισε το Instagram από τις πρώτες εικόνες της κολεξιόν του Dior για την Ανοιξη/ Καλοκαίρι 2020 το απόγευμα της Δευτέρας στο μουσείο Ροντέν στο Παρίσι, ακαριαία έγινε η σύνδεση: η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Μαρία Γκράτσια Κιούρι έχει δημιουργήσει μια συλλογή που παραπέμπει στην εικονογραφία και τους συμβολισμούς των γυναικείων θεοτήτων της αρχαίας Ελλάδας.

Και μαζί, καθώς οι εικόνες περνούσαν μπροστά από τα μάτια μας, δεν μπορούσαμε παρά να μην σκεφθούμε το δημιουργικό σύμπαν της Σοφίας Κοκοσαλάκη. Αυτή που πρώτη έφερε με έναν τρόπο άψογο μια σπουδή της σύγχρονης μόδας για τις επιρροές από την αρχαία Ελλάδα και δη από τη μινωική Κρήτη. Και κανείς έκτοτε δεν το έκανε όπως αυτή.

Αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο

googletag.cmd.push(function () {
googletag.display(‘article_inline_2’);
});

Η Κιούρι, έφερε στην πασαρέλα της για την Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού στο μουσείο Ροντέν, γυναίκες θεές, όχι με την έννοια της σημερινής αποθέωσης που παραπέμπει σε μια εξιδανικευμένη ομορφιά, αλλά με την πρωταρχική ιδέα της γυναικείας δύναμης και κυριαρχίας. Επί έξι μήνες συζητούσε με την γνωστή ακτιβίστρια εικαστικό Τζούντι Σικάγο για το πώς θα δημιουργήσουν ένα σόου με κυρίαρχο μήνυμα τη χειραφέτηση της γυναίκας. Και είχε την ευφυΐα να το κάνει χωρίς πανό, πλακάτ, εύκολα συνθήματα που έχουμε συνηθίσει στο παρελθόν σε επιδείξεις που παρέπεμπαν σε διαδηλώσεις, αλλά με μια αρχαιοελληνική – συχνά και βυζαντινή λόγω του χρυσού και της πολυτέλειας- ατμόσφαιρα. Γυναίκες θεές, γυναίκες αυτοκιράτειρες.

Το πανό της εικαστικού Τζούντι Σικάγο κυριαρχούσε στην επίδειξη / (AP Photo/Francois Mori)

Ακόμα και το κυρίαρχο σύνθημα «What if women ruled the world?», δηλαδή τι θα γινόταν αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο, ήταν κεντημένο πάνω σε ένα χρυσό πανό με κόκκινο και βαθυπράσινο βελούδινο πλαίσιο. Μια σειρά από άλλα πανό, με χρυσή βάση και υπέροχα κεντήματα, έφεραν άλλα αντίστοιχα μηνύματα. Θα ήταν η Γη καλύτερα προστατευμένη; Θα υπήρχε βία; Θα ήταν ο/η θεός γυναίκα;

Xαρακτηριστικά πανό της επίδειξης

Ο δε χώρος της επίδειξης έμοιαζε με μια μήτρα όταν τον προσέγγιζες απ’έξω – η δύναμη της γυναίκας που δίνει ζωή και νόημα στην ανθρώπινη ύπαρξη αέναα. Μια επίδειξη με μηνύματα, με σαφή στάση απέναντι σε στερεότυπα της κοινωνίας, μια επίδειξη μόδας που πηγαίνει ένα βήμα πιο πέρα από το κίνημα MeToo. Οι γυναίκες βασίλισσες του πλανήτη. Και ταυτόχρονα ένα σόου ύμνος στη μόδα, ένα σόου που αποκαλύπτει τη μοναδική, υψηλή, τέχνη, την αρτιότητα στην κατασκευή, στη λεπτομέρεια, που επικρατεί στο ατελιέ του οίκου Dior. Πάντως η ίδια η Κιούρι, λέει ότι όταν γεννήθηκε η ιδέα για τις θεές, το μυαλό της πήγε στη Ρώμη, στα αγάλματα του Μποτιτσέλι.

Χαρακτηριστικές δημιουργίες του οίκου Dior/ (AP Photo/Francois Mori)

Σανδάλια στα πόδια, βραχιόλια-φίδια στους καρπούς

googletag.cmd.push(function () {
googletag.display(‘article_inline_3’);
});

Αν και η συλλογή αφορά την Ανοιξη και το Καλοκαίρι, η Κιούρι δεν παγιδεύθηκε στις προφανείς καθολικές λύσεις του λευκού, των έντονων χρωμάτων, των παστέλ. Πόνταρε στο αυτοκρατορικό χρυσό, στο μπρονζέ, στη ματζέντα, στο σκονισμένο ροζ, στο μεταλλικό γκρι, στο θαμπό ασημί, στο βασιλικό βαθυπράσινο. Ολα τα μοντέλα φορούσαν σανδάλια που έδεναν στα πόδια, καθόλου τακούνια, ενώ τα πόδια μπορούσαν να κινηθούν με χάρη χορεύτριας κάτω από πέπλα, κρόσια, η φαρδιές μακριές φούστες. Η Θεά των Όφεων, το υπέροχο αγαλματίδιο από την Κνωσσό, με την γυμνόστηθη θεά που κρατά φίδια στα χέρια και φέρει μια συγκλονιστική, γεμάτη διαδοχικές οριζόντιες πτυχώσεις φούστα, ήταν σαν να περπάτησε στο μουσείο Ροντέν, πάνω στο λιλά χαλί που σχεδίασε η Σικάγο, ενώ οι καλεσμένοι κάθονταν σε βαθύ μοβ βελούδινους καναπέδες σε σχήμα σπείρας.

Πολλά φορέματα είχαν τον ένα ώμο έξω, συχνά καταλήγοντας σε μια λεπτή πλεκτή τιράντα, ενώ τα μοντέλα φορούσαν χρυσά σκαλιστά κοσμήματα με άνθη. Xαρακτηριστικά ήταν τα βραχιόλια που έμοιαζαν με φίδια που τυλίγονται στους καρπούς. Κυρίαρχες οι λεπτές στέκες ή κορδέλες στα μαλλιά, πάντα χρυσά. Τα κοστούμια που δημιούργησε είχαν ξεχωριστό ενδιαφέρον. Με χαμηλά ντεκολτέ και απολύτως σμιλεμένες μέσες, σαν να έφεραν εσωτερικά έναν κορσέ. Η γεωμετρία του ανθρώπινου σώματος, ειδωμένου ως αγάλματος. Με το πανό που έθετε το ερώτημα «θα μπορούσε ο θεός να είναι γυναίκα» να κυριαρχεί πάνω από τα δεκάδες μοντέλα.

H καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Dior Μαρία Γκράτσια Κιούρι / (AP Photo/Francois Mori)

Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη ακούγονται κάποιες φωνές δυσπιστίας, εστιάζοντας στο γεγονός ότι το μήνυμα της Κιούρι για χειραφέτηση, ισότητα, ανάδειξη των γυναικών, θα έπρεπε να στηρίζεται πραγματικά σε όλες τις γυναίκες. Να μην κυριαρχεί δηλαδή το πρότυπο των μοντέλων πασαρέλας, αλλά να δούμε και διαφορετικές γυναίκες στο σόου της Dior. H Koύρι πήρε τα ηνία του οίκου τον Νοέμβριο του 2017 και από τη πρώτη στιγμή έκανε ξεκάθαρο ότι θα συνδέσει την καλλιτεχνική της διεύθυνση στον ιστορικό οίκο με την ενδυνάμωση της γυναίκας.

Πηγή: iefimerida.gr