Χριστίνα Κολοκοτρώνη Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ

11 Ιουλίου 2020 17:11

Με καταγωγή από τη Μάνη, μετά τις σπουδές της επέστρεψε και πάλι στον τόπο της για να ασκήσει το επάγγελμά της. Άνοιξε στην Καρδαμύλη το γραφείο της και εκτός από την Αρχιτεκτονική και την διακόσμηση τοπίου, έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο διαδρομών με στόχο να αναδείξει την περιοχή που τόσο αγαπά.
Σπούδασε Αρχιτέκτονας Μηχανικός στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο και έκανε μεταπτυχιακό (Εσωτερική Διακόσμηση και Αρχιτεκτονική Τοπίου στη Σχολή ΑΚΤΟ Bachelor Arts Honours Degreee AKTO – Middlesex University).

-Ποια η σχέση σας με τη Μάνη και πώς αποφασίσατε να επιστρέψετε σε αυτή;

Η Μάνη, με την ιδιάζουσα ομορφιά και ιστορία, είναι ο τόπος που μεγάλωσα. Εδώ ζει η οικογένειά μου και δεν μπορώ να σκεφτώ άλλο τόπο τόσο ιδανικό όσο η Μάνη για να κάνω το ξεκίνημά μου. Τα επιβλητικά πυργόσπιτα, οι εκκλησίες, τα αλώνια κ.λπ., η άγρια ομορφιά του τοπίου, το χρώμα της πέτρας και ο ήχος της θάλασσας είναι μόνο κάποιοι από τους λόγους που με έκαναν να αγαπήσω αυτό τον τόπο.

-Η διπλωματική σας είχε ως θέμα και περιεχόμενο τη Μάνη, ενώ έχετε δημιουργήσει σχετικά ένα δίκτυο. Μιλήστε μας γι αυτό.

Η διπλωματική μου εργασία ολοκληρώθηκε στον τομέα της Πολεοδομίας και Χωροταξίας του ΕΜΠ, με τίτλο «Ήπια τουριστική ανάπτυξη ημιορεινών οικισμών στην περιοχή της Δυτικής Μάνη;». ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει μία προσπάθεια δημιουργίας ενός δικτύου πολιτιστικών διαδρομών με άξονα την ανάδειξη των μνημείων της Μάνης, επιβεβαιώνοντας τον τίτλο «Μάνη ανοιχτό μουσείο» που δίκαια της έχει δοθεί.
Το τελικό master plan ουσιαστικά αποτελείται από ένα δίκτυο πολιτιστικών διαδρομών, με ελάχιστες παρεμβάσεις και διανοίξεις στο υφιστάμενο περιβάλλον. Με την υφιστάμενη πρόσβαση μέσω μονοπατιών, αλλά και ασφαλτόδρομων, είχα ως εργαλείο μια προσωπική χαρτογράφηση – καταγραφή των μνημείων την οποία έκανα και διήρκησε αρκετούς μήνες. Τέλος, γίνεται κατάταξη με χρονολογική σειρά, προκειμένου να υπάρξουν θεματικές ενώσεις. Διαδρομές με κοινά ενδιαφέροντα. Ευελπιστώ σύντομα να έχω ψηφιοποιήσει το χαρτογραφημένο υλικό, το οποίο θα ήθελα να αναρτήσω ηλεκτρονικά, για να έχουν όλοι πρόσβαση σε αυτό!

-Πρόσφατα εγκαινιάστηκε το σπίτι του Patrick Leigh Fermor. Ποια είναι η γνώμη σας γι αυτό;

Το κτήριο συνθέτουν πολλά στοιχεία εκτός Μάνης, τα οποία μαρτυρούν επιρροές άλλοτε ανατολίτικης προέλευσης, όπως για παράδειγμα το επιβλητικό τζάκι του ξενώνα, άλλοτε από την ιταλική αναγέννηση, βλέπε τις αναλογίες των τόξων, άλλοτε αρχαιοελληνικές όπως οι κίονες δωρικού ρυθμού που υποστυλώνουν το αίθριο του εξωτερικού χώρου. Κι όλο αυτό συντίθεται σαν να υπήρχε εκεί από πάντα. Για να το πετύχει αυτό, όπως ο Patrick Leigh Fermor έγραψε στο βιβλίο του «Μια Περιπέτεια», σελ. 487, έπρεπε να βρεθεί ο άνθρωπος-κλειδί, ένας τοπικός πετράς. Αυτός ήταν ο παππούς μου, ο Νίκος Κολοκοτρώνης, ένας σπουδαίος χτίστης, με το έργο του να στέκει ακόμα, να μαρτυρά το πόσο καλά ήξερε να σμιλεύει την πέτρα. Η σχέση τους με τα χρόνια δυνάμωσε.

Ο παππούς μου έχτισε μια ακόμη πέτρινη οικία, σε έναν από τους καλύτερους φίλους του Patrick Leigh Fermor , το φιλέλληνα και εγγονό του Λέοντα Τολστόι, Αλέξανδρο, του οποίου η οικία είναι λίγα μέτρα μακριά. Οι πέτρες σε αυτή την οικία είναι μεγαλύτερες και η τεχνική του μάστορα – παππού μου λιγότερο επηρεασμένη. Το δάπεδο εδώ είναι φτιαγμένο από όνυχα. Ήταν σπουδαίος μάστορας. Την παράδοση συνέχισε ο πατέρας μου, εργολάβος και η σκυτάλη τώρα περνάει στα παιδιά του.

-Ασχολείστε με την εξοικονόμηση ενέργειας με βιοκλιματικό σχεδιασμό. Μιλήστε μας γι αυτό.

Ο βιοκλιματικός σχεδιασμός με βασικές αναφορές στο τοπικό μικροκλίμα αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1980 ως νέα τάση του αστικού σχεδιασμού. Λαμβάνοντας υπόψη το κλίμα κάθε περιοχής, μπορούμε να εξασφαλίσουμε τις απαραίτητες εσωκλιματικές συνθήκες ώστε να επιτύχουμε την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση ενέργειας, αξιοποιώντας τις διαθέσιμες περιβαλλοντολογικές πηγές: ήλιο, αέρα-άνεμο, νερό, έδαφος. Με τον τρόπο αυτό εξοικονομούμε ενέργεια για τη θέρμανση, την ψύξη και τον φωτισμό του κτιρίου.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν τον βιοκλιματικό σχεδιασμό του κτηρίου είναι το κλίμα του τόπου, το φυσικό περιβάλλον, οι φυσικές πηγές ενέργειας, η τοπογραφία και η θέα. Χρειάζεται να εκμεταλλευτούμε την θερμική αδράνεια του εδάφους, όπου αυτό είναι δυνατό όπως σε εδάφη με μεγάλη κλίση. Είναι εξίσου σημαντικό να δημιουργήσουμε το μικροκλίμα γύρω από την βιοκλιματική κατοικία. Η βλάστηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για φυσική σκίαση και προστασία από του ανέμους.

Καρδαμύλη, Δυτική Μάνη, τηλ.: 27210 73142, κιν.: 6973215688
e-mail: [email protected]
xristina-kolokotronh-1