Φιλήμων: Η απίστευτη ζωή και οι διάσημες πελάτισσες

25 Μαρτίου 2022 00:10

Υπήρξε ένας από τους βασικούς εκπροσώπους της μόδας τις χρυσές δεκαετίες, όταν τα ιερά τέρατα από όλους τους χώρους έκαναν ουρά στο ατελιέ του για να ραφτούν.

Λίγο πριν μπει στα 90 χρόνια του, ο διάσημος σχεδιαστής μόδας Φιλήμων, εδώ και χρόνια ζει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και θυμάται τη συγκλονιστική ζωή και τις εμπειρίες του, από το χωρισμό των γονιών του, μέχρι τις διάσημες Ελληνίδες και ξένες σταρ που ντύθηκαν στο ατελιέ του.
Υπήρξε παιδί χωρισμένων γονιών. Και αγάπησε περισσότερο τη δεύτερη μάνα του από την πραγματική του μάνα. Και ο λόγος είναι ότι αυτή ήταν σύμμαχός του σε όλη μου τη ζωή, τον λάτρεψε και τη λάτρεψε. Η πραγματική του μάνα ήταν μια πάρα πολύ όμορφη γυναίκα, η ομορφότερη της Κρήτης, απ’ όπου κατάγεται, η οποία τον έφερε μεν στη ζωή, αλλά είχε τα μυαλά πάνω από το κεφάλι της, όπως έχει πει ο ίδιος. «Κοίταζε μόνο τον εαυτό της. Χώρισε από τον μπαμπά μου, έκανε μια νέα οικογένεια, όπως έκανε και ο πατέρας μου άλλη οικογένεια. Από τον δεύτερο γάμο της μάνας μου απέκτησα έναν αδερφό, τον οποίο λάτρεψα. Και πέθανε στα χέρια μου».
Από την Κρήτη με τον μπαμπά του μετακόμισαν στην Αθήνα, πήγαν στις Σπέτσες για ένα διάστημα, ωστόσο εκείνος είχε όνειρο να τον κάνει αεροπόρο. Το προσπάθησε, αλλά δεν τα κατάφερε. Έπειτα από κάποιες συγκυρίες βρέθηκε στο Παρίσι, όπου μαθήτευσε στο πλευρό του Ζαλ Ντεσέν, ο οποίος ήταν πολύ μεγάλο όνομα. Συμμαθητής του ήταν ο Βαλεντίνο, ο οποίος «πάντα ήταν με μια μύτη μέχρι τον ουρανό. Τον ενοχλούσε ακόμα και να τον κοιτάμε». Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, για ένα διάστημα βρέθηκε στο πλευρό του Ντίμη Κρίτσα για να αποκτήσει εμπειρία στο χώρο. Από εκεί και πέρα τον λάτρεψε το κοινό της Ελλάδας.

Οι αντιρρήσεις του πατέρα

Στην αρχή ήταν πολύ δύσκολα για εκεινον, γιατί ο πατέρας του δεν ήθελε καν να ακούσει τη λέξη «σχεδιαστής». Έλεγε: «Πώς θα πω εγώ στους φίλους μου ότι έχω γιο μόδιστρο;» Όταν όμως άρχισαν οι πρώτες επιτυχίες και τα εξώφυλλα, έπαιρνε τις εφημερίδες και με καμάρι έλεγε στους φίλους του: «Αυτός είναι ο γιος μου».

Ο Φιλήμων δεν θεωρούσε τιμή να ντύνει τις ηθοποιούς και τις τραγουδίστριες εκείνη την εποχή, γιατί έντυνε την υψηλή κοινωνία. Με δυσκολία έντυνε τις θεατρίνες και τις τραγουδίστριες.

Απέφευγε ακόμα και να το συζητάει, γιατί οι πλούσιες κυρίες δεν ήθελαν τα ρούχα με τα οποία έντυνε εκείνες να τα δίνει και για το θέατρο ή για τις πίστες. Τη μόνη που θεωρούσε αγαπημένη του φίλη και ήθελε να τη ντύνει ήταν η Μαίρη Χρονοπούλου, η οποία, εκτός του ότι τα φορούσε τα ρούχα και δεν τη φορούσαν, ήταν και εκπληκτικός άνθρωπος.

Οι περιπέτειες με την Αλίκη Βουγιουκλάκη

Έντυσε όμως την Αλίκη Βουγιουκλάκη, σε δύο ταινίες τη δεκαετία του ’60. Είχε στείλει μάλιστα μια οικονόμο της, τη Μαρία, και του είπε «η κυρία Βουγιουκλάκη επιθυμεί να βάλει το όνομά σας στους τίτλους των ταινιών».

Της απάντησε: «Ούτε για αστείο. Διότι δεν έγινε αυτό που ήθελα εγώ, αλλά αυτό που ήθελε εκείνη».

Όσο για την πκληρωμή, ο Φιλήμων λέει ότι αυτό ήταν μια «πονεμένη ιστορία αυτή. Δεν πληρώθηκα ποτέ. Δεν την έντυσα ξανά γιατί, εκτός του ότι δεν πλήρωνε, δεν με ενέπνεε να την ντύσω. Καταρχάς, θεωρούσε ότι είχε το τελειότερο κορμί του κόσμου και ότι η ίδια ήταν η απόλυτη γυναίκα. Μπράβο της όμως που τα κατάφερε και έγινε σταρ».
Έντυσε και την Τζένη Καρέζη. «Απλά η Τζένη ήταν λίγο πιο υποφερτή. Όμως μετά τον γάμο της με τον Καζάκο χάλασε ο χαρακτήρας της. Είχε αποκτήσει ένα ύφος μπλαζέ και δεν την ενδιέφερε τίποτα», έχει πει.

Η σχέση με τη Μιμή Ντενίση

Η Μιμή Ντενίση υπήρξε μοντέλο του. Τότε η Μιμή πήγαινε στο Κολλέγιο και ο Φιλήμων έκανε κάποια φιλανθρωπικά γκαλά. Μέσα στα κορίτσια του Κολλεγίου που έντυσε ως μοντέλα ήταν και η Μιμή. «Συνεπέστατη, αξιοπρεπέστατη και πάντα κυρία. Είναι μια γυναίκα με τεράστια μόρφωση, όμως έχω μια διαίσθηση ότι δεν είναι ευτυχισμένη στη ζωή της», έχει πει για την ηθοποιό.

Τζάκι και Χριστίνα

Ο Φιλήμων έχει ντύσει τόσο τη Τζάκι Κένεντι, όσο και τη Χριστίνα Ωνάση. Την Τζάκι την έντυνε για χρόνια για τις δεξιώσεις. Η Χριστίνα ήρθε σε εκείνον όταν πέθανε ο πατέρας της, ο Αρίστος, και του ζήτησε να της ράψει μαύρα ρούχα. Είναι αυτά που κυκλοφορούν στις φωτογραφίες, όταν γινόταν η κηδεία του. «Επίσης, η Γουλανδρή μού είχε φέρει στο ατελιέ τη μεγάλη σταρ Μέρλι Όμπερον της οποίας είχα πάρει τα μέτρα και της έστελνα στο Ακαπούλκο τις ωραιότερες τουαλέτες μου».

Τα γεγονότα της δικτατορίας

Ο Φιλήμων έχει περιγράψει και την εμπιερία του την 21η Απριλίου 1967: «Ξύπνησα ένα πρωί και βγαίνω στο μπαλκόνι από το πρώτο ατελιέ μου. Και ξαφνικά βλέπω στον δρόμο, μέσα στο αυτοκίνητο με οδηγό τον βασιλιά Κωνσταντίνο, δίπλα του να κάθεται ο Γεώργιος Παπαδόπουλος και στο πίσω κάθισμα ο Παττακός. Και πίσω κομβόι από αυτοκίνητα. Επειτα από λίγη ώρα ακούμε ότι έχουμε δικτατορία. Θυμάμαι μια Αθήνα έρημη εκείνη την εποχή, που σου προξενούσε μελαγχολία και αβεβαιότητα».

Σοφία Λόρεν και Τζέιν Μάνσφιλντ

Τη Σοφία Λόρεν τη γνώρισε στην Υδρα, όταν γυριζόταν η ταινία «Το παιδί και το δελφίνι». Τότε δεν «υπήρχαν» ούτε Μύκονος ούτε Σαντορίνη. Υπήρχαν η Υδρα και οι Σπέτσες. Εκεί γνωρίστηκαν και έκαναν παρέα όσο διάστημα έμεινε για την ταινία. Τη χαρακτήρισε «μια απίστευτης ομορφιάς κοπέλα, απλή, που από την καλοσύνη της έλαμπε όλο το νησί»…
Επίσης έντυσε και τη σταρ της εποχής Τζέιν Μάνσφιλντ. «Ήταν πολύ φιλόζωη. Θυμάμαι μια φορά που ήρθε στο ατελιέ μου φορούσε ένα παλτό το οποίο είχε τέσσερις τσέπες και μέσα κάθε τσέπη είχε ένα τσιουάουα.

Κατά λάθος έπεσε το ένα κάτω και άρχισε να κλαίει. Αγχώθηκε τόσο πολύ για το σκυλί, που δεν κάναμε πρόβα.

Ήταν πολύ καλό κορίτσι, αλλά ένα ωραίο τίποτα. Δεν είχε φινέτσα, δεν είχε τύπο. Ήταν μια καλοστημένη κούκλα», έχει πει γι αυτήν.
Ο Φιλήμων έβγαλε πολλά χρήματα αλλά ο ίδιος έχει παραδεχτεί ότι ήταν σπάταλος. Αγάπησε, αγαπήθηκε, ξόδεψε, γλέντησε, πέρασε πολύ ωραία και τώρα, «δόξα τω Θεώ, μπορώ να ζω αξιοπρεπώς χωρίς να επιβαρύνω κανέναν απολύτως. Απλώς μπορώ να ζω όμορφα».

Ο έρωτας και οι σχέσεις

Ο σχεδιαστής έχει παραδεχθεί ότι είχε δέκα μακροχρόνιους δεσμούς. Όταν τέλειωνε μια σχέση, άρχιζε αμέσως μια άλλη, που ήταν πιο δυνατή από την προηγούμενη. Ήταν πάντα των μακροχρόνιων δεσμών. «Τώρα δεν ξέρω αν υπάρχει έρωτας. Ζω στο Κολωνάκι και έχω να πάω χρόνια στην πλατεία. Δεν έχει να μου πει τίποτα πλέον το Κολωνάκι. Αυτοί οι ωραίοι άνθρωποι που εγώ έζησα έχουν φύγει από τη ζωή.

Αρα, για μένα υπάρχει κενό ανάμεσα στις εποχές», έχει πει με κάποια πικρία. Φίλους δεν έχει. Έχει μόνο τον ανηψιό του, ο οποίος τον πηγαίνει βόλτες στην Αθήνα.

Δεν νιώθει μοναξιά, όμως, γιατί είναι γεμάτος από τη ζωή του. «Όταν κλείνω το βράδυ τα μάτια μου, έχω για συντροφιά ωραίες αναμνήσεις. Στον ύπνο μου ονειρεύομαι τις ωραίες επιδείξεις μόδας εκείνης της εποχής, όταν μεσουρανούσα. Και μέσα στον ύπνο μου σχεδίασα και τα τελευταία κομμάτια, τα οποία θα παρουσιάσω σε μια έκθεση με την οποία θα κλείσω και την καριέρα μου».
Παραδέχεται επίσης ότι κάποιοι τον εκμεταλλεύτηκαν και πολύ χοντρά. Είναι, μάλιστα, στα δικαστήρια με άνθρωπο με τον οποίο συνεργάστηκε.

Οι θάνατοι που τον σημάδεψαν

Υπήρξε πολύ στενός φίλος του Μιχάλη Ασλάνη. «Ο Μιχάλης ήταν ένα εξαιρετικό πλάσμα, αλλά συνάμα και επιπόλαιος. Λυπήθηκα βαθιά για το άσχημο τέλος που είχε. Ήξερα ότι δεν πήγαινε καλά η επιχείρησή του, τα είχαμε συζητήσει. Εκείνος δούλευε για να έχει δουλειά το προσωπικό του και το προσωπικό του παράλληλα δούλευε και για τον εαυτό του. Αυτό του έκανε τεράστιο κακό», έχει πει για εκεινον και το θάνατό του.

Έζησε όμως από κοντά και το θάνατο του Μπίλυ Μπο, με τον οποίο είχε πολύ καλές σχέσεις έως το τέλος του.

Ο Φιλήμων εκείνη την εποχή είχε ένα μαγαζί στον Αστέρα της Βουλιαγμένης. Και έμενε και ο Μπίλι Μπο στην περιοχή. «Θυμάμαι που ερχόταν κάθε πρωί και καθόταν στην παρέα μου. Οι σερβιτόροι λοιπόν έρχονταν ψιθυριστά στο αυτί και μου έλεγαν: «Κύριε Φιλήμονα, μην τον πλησιάζετε, το κορμί του είναι σαν τον χάρτη της γεωγραφίας. Προσέχετε μην κολλήσετε». Τους απαντούσα ότι εγώ δεν πιστεύω σε τέτοιες ανοησίες και δεν κολλάει έτσι το AIDS. Τον είχα κάθε πρωί κοντά μου και πίναμε το καφεδάκι μας. Δεν μιλούσε καθόλου για το θέμα της υγείας του. Το μόνο που συζητούσε ήταν «άραγε, Φιλήμονα, θα φτάσω κι εγώ να ζήσω και τις άλλες εποχές;». Δυστυχώς είχε τραγικό τέλος.
Ο Φιλήμων αισθάνεται ότι η ζωή του ήταν γεμάτη και δεν φοβάται το θάνατο. Μάλιστα, έχει δώσει εντολή στον ανιψιό του να τον αποτεφρώσει και την τέφρα του να την πετάξει στη θάλασσα του Σουνίου.

Πηγή: περιοδικό Ciao