Ο μύθος που λατρεύουν οι άντρες

Δημοσιεύθηκε: 20/01/2020 20:51
Ο μύθος που λατρεύουν οι άντρες

Όπως τόσα βασικά κομμάτια του ανδρικού στυλ – το blazer, η καμπαρντίνα, το bomber jacket, οι desert boots, τα chinos, ακόμα και το κοστούμι – τα γυαλιά ηλίου, και ειδικά τα Ray-Ban, έχουν τις ρίζες τους στο στρατό.

Η μητρική εταιρεία της Ray-Ban, Bausch & Lomb, ιδρύθηκε στη Νέα Υόρκη το 1863 από τον Γερμανό μετανάστη John Jacob Bausch και τον Αμερικανό χρηματοδότη του, Henry Lomb. Η εταιρεία ειδικεύτηκε στην εισαγωγή και κατασκευή γυαλιών, μικροσκοπίων, κιαλιών και τηλεσκοπίων, ενώ σύντομα επεκτάθηκε και σε φωτογραφικούς φακούς. Με την άφιξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Bausch & Lomb επωφελήθηκε από την αυξανόμενη ζήτηση για οπτικά στρατιωτικά όργανα.

Έχοντας γίνει έμπιστος προμηθευτής στις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου, η Bausch & Lomb ήταν η εταιρεία που προτιμήθηκε από τις Αμερικανικές Δυνάμεις την δεκαετία του 1930, όταν οι πιλότοι ζήτησαν γυαλιά που να λειτουργούν ως ασπίδα ενάντια στην όραση τους από τις επιβλαβείς ακτίνες του ηλίου που συναντά κανείς κατά τη διάρκεια των μεγάλων αποστάσεων. Η εταιρεία δημιούργησε σκούρα πράσινα, με πλαστικό πλαίσιο γυαλιά ηλίου, τα οποία είχαν ως σχήμα το δάκρυ, με σκοπό να προστατεύουν από τα ηλιακά εγκαύματα τις περιοχές του προσώπου του πιλότου που δεν καλύπτονταν από το κράνος και τη μάσκα. Τα γυαλιά πήραν την ονομασία «Anti-Glare».

Το επόμενο έτος, και συγκεκριμένα το 1937, ξεκίνησαν οι επαναλήψεις των εν λόγω γυαλιών ηλίου τύπου «Aviator», ενώ το «Anti-Glare» αντικαταστάθηκε από το πιασάρικο brand-name «Ray-Ban» όταν το προϊόν διατέθηκε στο ευρύ κοινό. Ένας θρύλος γεννήθηκε…

© Flip Schulke Archives / Getty Images / Ideal Image

Τα γυαλιά ηλίου, απόλυτα ανήκουστα μέχρι τη δεκαετία του 1920, άρχισαν να πωλούνται μαζικά και να φτάνουν τα 20 εκατομμύρια ζεύγη σε πωλήσεις ετησίως στις ΗΠΑ μέχρι το 1938 – πολλά από αυτά κατασκευάστηκαν με το εμπορικό σήμα της Ray-Ban. Με την άμεση αναπρόκριση του κοινού στα Aviator, κυκλοφόρησαν σύντομα παραλλαγές με στόχο τους κυνηγούς (the Outdoorsman) και τους σκοπευτές (the Shooter, όμοιο με το Outdoorsman που είναι εξοπλισμένο με το κοκαλάκι που ενώνει τους φακούς, αλλά διαθέτει και μια στρογγυλή τρύπα στο κέντρο, εμπνευσμένη από τα θρυλικά γυαλιά της αεροπορίας). Οι φακοί διαβάθμισης αναπτύχθηκαν από την Ray-Ban για να επιτρέψουν στους πιλότους να μπλοκάρουν το φως του ήλιου χωρίς να χάσουν την οπτική επαφή με τον πίνακα των οργάνων του αεροσκάφους και φυσικά μπορούσαν εύκολα να χρησιμοποιηθούν για τον ίδιο σκοπό από τους οδηγούς αυτοκινήτων.

Κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η δημοφιλία των Ray-Ban ανέβηκε ακόμη περισσότερο. Η εικόνα του Στρατηγού Douglas MacArthur να προσγειώνεται σε μια παραλία των Φιλιππίνων, φορώντας ένα ζευγάρι Aviator ταυτίστηκε με τα νικηφόρα προμηνύματα του καταστροφικότερου πολέμου που γνώρισε η ανθρωπότητα.

© Corbis Historical / Getty Images / Ideal Image

Το 1952, τα Ray-Ban απέκτησαν έναν νέο, πλαστικό σκελετό και έτσι καθιερώθηκε το δεύτερο πιο συμβολικό μοντέλο της φίρμας, τα Wayfarer. Έκτοτε δεν υπήρξε σταρ του σινεμά ή της μουσικής, μοντέλο, διανοούμενος, πολιτικός ή οικονομικός παράγοντας, που να μην εμφανιστεί κάποια στιγμή με ένα ζευγάρι Ray-Ban. Φορέθηκαν από τους John F. Kennedy, Audrey Hepburn, James Dean, Muhammad Ali, Bob Dylan και Marilyn Monroe. Ένα δεύτερο κύμα υποστήριξης του γνωστού πλέον Wayfarer ήρθε την δεκαετία του 1980, με αξέχαστες κινηματογραφικές εμφανίσεις στο “The Blues Brothers”, το “Risky Business”, το “The Breakfast Club” και το “Miami Vice”, και σε γνωστούς μουσικούς όπως η Debbie Harrys, ο Elvis Costello, ο Michael Jackson, o Billy Joel και η Madonna.

© Hulton Archive / Getty Images / Ideal Image

Τα Wayfarers αναγγενούνται, όταν το 1999 ο όμιλος LUXOTICCA αγόρασε το εμπορικό σήμα της Ray-Ban από τη Bausch & Lomb, έναντι 640 εκατομμυρίων δολαρίων και μια νέα σελίδα για τα αγαπημένα μας γυαλιά γεννιέται. Τα έχουμε δει σε αρκετές διασημότητες όπως οι Matthew McConnaughey, David Beckham, Jake Gyllenhaal, Jon Hamm, Jay Z, Jude Law, Kate Moss, Samuel L. Jackson, Natalie Portman, Ryan Gosling, Al Pacino και Robert De Niro.

Ένα άλλο σχέδιο της Ray-Ban που απολάμβανε επιστροφής στο προσκήνιο είναι το Clubmaster, το οποίο είναι σχεδόν ένα υβρίδιο του Aviator και του Wayfarer. Το λεγόμενο «browline» ξεκίνησε τη ζωή του γινόμενο αρκετά δημοφιλές στους τζαζίστες της δεκαετίας του 50′ και του 60′, τους διανοούμενους, τους επιστήμονες της NASA καθώς και σε άνδρες όπως τον Πρόεδρο Lyndon B Johnson, τον γκάνγκστερ του Λονδίνου Ronnie Kray,  τον ιδρυτή των KFC Colonel Sanders και τον ηγέτη Malcolm X. Το στυλ πήρε μια pop-πολιτιστική ώθηση την δεκαετία του ’80 από τον Bruce Willis στην τηλεοπτική σειρά “Moonlighting” και τον Willem Dafoe στο “Mississippi Burning”. Την δεκαετία του ’90 τα είδαμε φορεμένα από τον Michael Douglas στο “Falling Down”, τον Tim Roth στο “Reservoir Dogs” και τον Kevin Costner στο JFK. Η πιο πρόσφατη εμφάνιση τους στην μεγάλη οθόνη είναι από τον Rich Sommer του “Mad Men”, τον Matt Damon στο “The Good Shepherd” και τον Mark Strong στον “Kingsman”.

Υπάρχει ένας λόγος που τα γυαλιά ηλίου Ray-Ban έχουν αποδειχθεί τόσο δημοφιλή στο κινηματογράφο και την τηλεόραση , καθώς αμέσως μεταβάλλουν την αντίληψη που έχουν οι άνθρωποι για τους χαρακτήρες. Εσύ ποιος θέλεις να είσαι σήμερα; Είτε θέλεις να μοιάζεις με πιλότο του Top-Gun, με καλό μπάτσο / κακό μπάτσο, με old-school playboy ή με επικίνδυνο επιχειρηματία, οι συλλογές της Ray-Ban μπορούν να σε καλύψουν.

Πηγή:perpetual.gr